Omgaan met verbale agressie aan het onthaal - PIVO

Omgaan met verbale agressie aan het onthaal

Als onthaalmedewerker word je soms geconfronteerd met verbaal agressieve klanten. In bepaalde gevallen kun je die klanten inhoudelijk niet voorthelpen. Na deze opleiding beschik je over handvaten om in te spelen op diverse vormen van verbaal agressief gedrag en om escalatie te voorkomen.

Inhoud

  • De verschillende vormen van verbale agressie herkennen.
    • Verbale frustratieagressie.
    • Instrumentele, doelgerichte verbale agressie.
    • Emotionele chantage.
  • Inzicht krijgen in de eigen natuurlijke reacties en eigen persoonlijke grenzen afbakenen.
    • Jouw reactie op verbale agressie.
    • Wat doet verbale agressie met jou?  
    • Je persoonlijke grenzen bepalen.
  • Tips om te reageren op de verschillende vormen van verbale agressie.
    • Reageren op diverse uitingen van verbale agressie.
    • Escalerend en de-escalerend gedrag.
    • Gebruik van lichaamstaal bij verbale agressie.
  • Zorgen voor ondersteuning en nazorg.

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot alle onthaalmedewerkers die op hun werkplek met verbaal agressieve klanten (kunnen) te maken krijgen. Er is geen voorkennis vereist.

Lesmethode en werkvormen

Theoretische inzichten en oefeningen wisselen elkaar af. De cases komen uit de eigen professionele context.

Details

Kenmerk Waarde
Duur 6 uur
Prijs 180,00
Startdatum 14-05-2024 Zie alle startdatums
Alle details weergeven

Planning

Startdatum
14-05-2024
Prijs
180,00
Bijeenkomsten
2 bijeenkomsten
Locatie
Provinciehuis Leuven
Beschikbare plaatsen
Volzet