Elk lokaal bestuur krijgt wel eens te maken met een arbeidsongeval van een personeelslid. Dan rijzen er bij de personeelsdienst vaak heel wat vragen. Wat moet er gebeuren? Wanneer is er sprake van een arbeidsongeval en hoe zit het juist met ongevallen op de arbeidsweg? Op welke vergoedingen heeft het slachtoffer recht? Hoe verloopt de procedure? Hoe reageren als een personeelslid bij een andere werkgever een arbeidsongeval heeft? En wat is precies de rol van de arbeidsongevallenverzekeraar?
Inhoud
- Algemeen.
- Enkele cijfers.
- Wetgevend kader.
- Begrippen.
- Procedure.
- Aangifte.
- Na de aangifte.
- Vergoedingen.
- FAQ.
- Betwistingen.
Leerdoelstellingen
Je kent het wetgevend kader en de begrippen rond arbeidsongevallen. Je kunt de procedure toepassen en de aangifte opmaken. Je hebt inzicht in de vergoedingen en de betwistingen bij arbeidsongevallen.
Doelgroep
Medewerkers personeels- en loonadministratie maar ook personen die vanuit besturen verantwoordelijk zijn voor het personeel en de loonadministratie behoren tot de doelgroep. Specifieke voorkennis of ervaring is niet vereist.
Lesmethode en werkvormen
De nadruk ligt op het praktijkgerichte. Eventuele cases of vragen kun je op voorhand doorgeven en zullen in de opleiding worden verwerkt.