Als onthaal- en loketmedewerker kom je regelmatig in contact met anderstalige burgers die het Nederlands niet volledig beheersen. Je probeert hen verder te helpen op een klantgerichte manier, rekening houdend met de taalwetgeving in bestuurszaken. Dat is niet altijd zo eenvoudig.
Om je daarin te ondersteunen biedt de provincie Vlaams-Brabant, in samenwerking met het Steunpunt Taalwetwijzer van het Agentschap Binnenlands Bestuur en PIVO-bestuursschool, de opleiding ‘klantgericht onthaal van anderstaligen’ aan.
Inhoud
Online toelichting over de principes van de taalwetgeving in bestuurszaken (2 uur).
Praktische opleiding ter plaatse over klantgericht communiceren met anderstaligen (3 uur):
• Principes klantgericht communiceren.
• Taaltips en tools.
• Bespreking van cases.
Leerdoelstellingen
Je kent de principes van de taalwetgeving in bestuurszaken en je kunt die toepassen in de praktijk. Je kent de principes van klantgericht communiceren en je kunt die toepassen in de communicatie met anderstaligen.
Doelgroep
Lokale besturen in de provincie Vlaams-Brabant.
Lesmethode en werkvormen
Praktijkgerichte interactieve methode met oefeningen rekening houdend met de dagdagelijkse werkpraktijk van de deelnemers.