Collega X is alweer afwezig, de 4de keer op een half jaar. Collega Y is 5 maanden afwezig, maar collega’s zien haar regelmatig zitten op een terrasje. De 53-jarige collega van de technische dienst sukkelt met zijn rug en meldt zich daardoor regelmatig ziek.
Hoe pakken we dat het best aan? Mag je mensen daarop aanspreken? Ze hebben toch een afwezigheidsattest van de dokter? Wat mag je wel en niet zeggen tijdens een gesprek met hen?
In deze opleiding krijg je de basisinfo over het aanwezigheidsbeleid en leer je hoe je de gesprekken op een correcte en motiverende manier kan voeren.
Inhoud
- Begrippenkader.
- Verzuimregistratie en cijfers
- Visie op verzuim.
- Mogelijke oorzaken van verzuim.
- Plan van aanpak als leidinggevende.
- De verschillende rollen.
- Praktijkoefeningen: de verschillende gesprekken met hun klemtonen.
Leerdoelstellingen
Je weet hoe het aanwezigheidsbeleid in elkaar zit. Je kent de verschillende procedures. Je weet wat je wettelijk gezien kan en mag vragen/zeggen tijdens een verzuimgesprek. Je kent de gesprekken die je kunt voeren en je kunt ze in de praktijk brengen.
Doelgroep
Leidinggevenden.
Lesmethode en werkvormen
Voorbereiding: moeilijke gesprekken kort omschrijven en meebrengen.