Hoe breng je moeilijke boodschappen op een constructieve manier aan klanten? - PIVO

Hoe breng je moeilijke boodschappen op een constructieve manier aan klanten?

Een moeilijk gesprek voeren? Jij kunt dat! In deze opleiding leer je met vertrouwen en empathie slechtnieuwsgesprekken aanpakken. Je ontdekt hoe je je goed voorbereidt, kalm blijft onder druk en ook in lastige situaties echt contact houdt. Zo breng je je boodschap helder en met respect.

Inhoud

  • Wat houdt je mogelijk tegen om een slechtnieuwsgesprek te voeren?
  • Hoe bereid je een slechtnieuwsgesprek voor? 
  • Hoe bouw je een slechtnieuwsgesprek op? 
  • Welke gesprekstechnieken kan je inzetten om slecht nieuws te brengen?
  • Hoe vang je de emoties van de ander op?
  • Hoe ga je om met weerstand en agressie?

Leerdoelstellingen

Je hebt inzicht in: je weerstand om een slechtsnieuwsgesprek te voeren, de voorbereiding en de opbouw ervan en de gesprekstechnieken. Je vergroot je competentie om: je goed voor te bereiden op een slechtnieuwsgesprek, de verschillende fasen in een slechtnieuwsgesprek te onderscheiden, de emoties van de ander op te vangen en om te gaan met weerstand en agressie.

Doelgroep

Maatschappelijk werkers.

Lesmethode en werkvormen

Korte theoretische uiteenzetting, actieve deelname via creatieve oefeningen vertrekkende vanuit eigen situaties, feedbackmomenten.

Details

Kenmerk Waarde
Duur 6 uur
Prijs 191,00
Startdatum 05-10-2026 Zie alle startdatums
Alle details weergeven

Planning

Startdatum
05-10-2026
Prijs
191,00
Bijeenkomsten
2 bijeenkomsten
Locatie
Provinciehuis Leuven
Beschikbare plaatsen
Beschikbaar.