Ben je benieuwd hoe je omgaat met de veranderingen rond evaluatie? In deze opleiding ontdek je hoe je effectieve plannings-, functionerings-, evaluatie- en feedbackgesprekken voert. Met praktische communicatietechnieken leer je hoe je die gesprekken succesvol aanpakt, passend bij jouw bestuur en werkomgeving. Schrijf je in en versterk je rol als leidinggevende.
Inhoud
Dag 1:
Wat is het doel van formele feedback-, opvolgings- en evaluatiegesprekken?
- Functierelevante evaluatiecriteria (resultaatsgebieden en competenties) en het formuleren van doelstellingen.
- Wat is het verschil tussen feedback-, opvolgings- en evaluatiegesprekken?
- Wat kunnen die gesprekken opleveren?
Evolutie van een ‘klassiek’ systeem naar een systeem van ‘permanente (zelf)evaluatie’ in een feedbackrijke cultuur.
- Leidinggeven houdt in: bijsturen en ontwikkelen en medeverantwoordelijkheid creëren.
- Welke verschuivingen? Wat betekent dat voor mij als leidinggevende?
Feedback geven en krijgen: verbale en non-verbale communicatie, feedback ontvangen en actief luisteren.
Dag 2:
Feedback geven en krijgen (vervolg) en feedforwardprincipes.
Gesprekken voeren: voorbereiding en structuur van een gesprek.
Wat doen met ‘moeilijke situaties’? Hoe duidelijke, gedragen afspraken maken?
Belangrijk: Deze opleiding is een vaardigheidsopleiding waarbij je de verschillende gesprekken inoefent; de focus ligt hier dus niet op de wettelijke en juridische aspecten.
Leerdoelstellingen
Na deze opleiding heb je inzicht in hoe een evaluatiesysteem is opgevat en begrijp je het doel ervan. Je kunt functierelevante evaluatiecriteria herkennen en doelstellingen formuleren. Je kunt plannings-, functionerings-, evaluatie- en feedbackgesprekken onderscheiden en het doel, nut en de gevolgen ervan uitleggen. Je kunt jouw rol als leidinggevende in een systeem van permanente evaluatie plaatsen, waarbij je de focus legt op bijsturing en ontwikkeling. Je kunt de principes van verbale en non-verbale communicatie toepassen bij het geven en krijgen van feedback. Je kunt de principes van actief luisteren toepassen tijdens gesprekken. Je kunt feedback geven, met inachtneming van de feedforwardprincipes. Je kunt plannings-, functionerings-, evaluatie- en feedbackgesprekken voeren met medewerkers en ze ook voorbereiden en structureren.
Doelgroep
Leidinggevenden die medewerkers evalueren. Bij voorkeur voorkennis in leidinggeven en evalueren.
Lesmethode en werkvormen
De eerste dag ligt de nadruk op kadering en feedback. Tijdens de tweede dag worden de gesprekken ingeoefend. De interactieve aanpak van de docent zorgt voor een actieve betrokkenheid van de deelnemers. De deelnemers brengen het evaluatiesysteem en de bijhorende formulieren van hun bestuur mee naar de sessies.