Het arbeidsreglement is een belangrijk document in je bestuur. Goede afspraken tussen werkgever en werknemer zijn noodzakelijk om de goede gang van zaken te bewaren. Voldoet je huidige arbeidsreglement nog aan de wettelijke bepalingen en is het ook voldoende werkbaar op maat van je bestuur?
Inhoud
- Wat?
- Verplichtend karakter.
- Nut.
- Verplichte vermeldingen.
- Facultatieve vermeldingen.
- Procedure opstellen en wijzigen.
- Controle en sancties.
- Policies vs. arbeidsreglement.
Leerdoelstellingen
Je kent de verplichte en facultatieve vermeldingen in een arbeidsreglement. Je kunt het arbeidsreglement van je organisatie inhoudelijk analyseren en aanpassen waar nodig. Je kent de procedure van wijzigen en bekendmaken aan medewerkers. Je kent het verschil tussen arbeidsreglement en policy's.
Doelgroep
Medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement. Specifieke voorkennis of ervaring is niet vereist.
Lesmethode en werkvormen
Interactieve aanpak. In de eerste sessie doorlopen we de verplichte en facultatieve vermeldingen van je arbeidsreglement en wordt er hierbij duiding en concrete tips gegeven. Na die eerste sessie heb je de mogelijkheid je arbeidsreglement inhoudelijk door te nemen en de tweede sessie starten we met concrete vragen over de inhoud van je arbeidsreglement.
Sessie 2 gaat dieper in op de procedure van wijzigen en bekendmaking aan de medewerkers. We bekijken hier ook wat nog op papier moet en wat eventueel elektronisch kan. Vervolgens staan we stil bij het verschil tussen arbeidsreglement en policies.
Vereisten: Microsoft Teams, audio, webcam en micro.