Anno 2022, post covid is iedereen ervan overtuigd dat cybercrime aan de top staat van de criminaliteitsfenomenen in Europa en ver daarbuiten. Reeds enkele jaren wordt via baremische opleidingen geïnvesteerd op kennisdeling over cybercrime. Dit door onder andere opleidingen cybercrime how to start, how to act, how to continue. Deze opleidingen zijn vooral gericht op het operationele en reactieve vlak. Echter preventie is een belangrijk onderdeel in de strijd tegen cybercrimefenomenen en werden nog onvoldoende belicht in de opleidingen.
Niet alleen de politie, maar verschillende partners (CCB, Safeonweb, …) gaan de strijd aan tegen cybercrime. Het is niet eenvoudig om door de bomen het bos nog te zien, wie met wat bezig is en wat elke partner in het cyberverhaal kan betekenen.
In onze vorige opleidingen werden ook de calog-onthaalmedewerkers vergeten. Zij hebben het eerste contact met (potentiële) slachtoffers. Daarom zijn zij cruciaal in onze dienstverlening en hebben een belangrijke rol in de correcte doorverwijzing van slachtoffers naar de juiste diensten.
Deze opleiding is, in tegenstelling tot de vorige opleidingen, vooral gericht op:
1) Het uitleggen van de verschillende fenomenen en modi operandi.
2) Het beschrijven van de verschillende partners
Inhoud
Module nr 1: How to advise – de fenomenen
➢ De voorkennis gelijkstellen.
➢ Wat is cybercrime?
➢ Welke partners bestaan er?
➢ CAD-principe toelichten.
➢ Preventietips & wachtwoorden
Module nr2: How to advise
➢ Praktijkvoorbeelden
➢ Toelichting safe on web app
➢ Procesbeschrijven van een zone
Leerdoelstellingen
Op het einde van de opleiding moet de deelnemer kunnen toelichten welke verschillende fenomenen er momenteel spelen inzake cybercrime. De deelnemer moet de verschillende partners kunnen benoemen en kan daarbij een (potentieel) slachtoffer correct doorverwijzen en adviseren
Doelgroep
Calogmedewerkers, CyPA’s (CyberPreventieAdviseurs)of politiemedewerkers die slachtoffers doorverwijzen bij een cyberklacht
Deelnamevoorwaarden
Toelating van de korpschef, directeur of zijn gemandateerde. |
Lesmethode en werkvormen
Docenten passen de regels van de volwassenenopleiding toe. Onderwijsleergesprek, klassengesprek, oefeningen met veel ruimte tot vraagstelling en interactie.
|
Beoordelingswijze
Evaluatie van de activiteitsgraad tijdens de opleiding. |