Klantgerichtheid vertaalt zich in concrete attitudes en handelingen waarbij je klant centraal staat. De huisstijl is daarbij de leidraad. Na deze opleiding kun je inspelen op diverse situaties, ook met moeilijke klanten.
Inhoud
- Wat is klantgerichtheid?
Van klantvriendelijk over klantgericht tot klantgedreven. - De behoeften en verwachtingen van je klanten.
Ga in de schoenen van je klant staan en behandel hem zoals hij behandeld wil worden. - Klant aan de lijn: do’s en dont’s.
Bevestig het positieve imago van je dienst door je professioneel telefoongedrag. - Face to face met de klant: do’s en dont’s.
Rol de rode loper uit voor de klant met wie je rechtstreeks in contact komt. - Tips voor klantgerichte mails.
- Schrijf klare taal en zorg ervoor dat je klant jouw mails vlot leest.
- Je rol als buffer tussen interne en externe klanten.
Breng boodschappen van externe klanten correct over naar interne klanten en vice versa. - Omgaan met lastige situaties en eisende klanten.
Vang het ongenoegen van klanten professioneel op en breng moeilijke boodschappen correct over. - De bonus van je klantgerichte aanpak.
Bereken de winst die je haalt uit klantgericht gedrag voor jezelf, je dienst en je organisatie.
Doelgroep
Deze opleiding richt zich tot alle administratieve medewerkers die hun klantgerichtheid willen optimaliseren. Er is geen voorkennis vereist.
Lesmethode en werkvormen
Theoretische inzichten en oefeningen wisselen elkaar af. De cases komen uit de eigen professionele context.