In deze opleiding krijgen deelnemers een diepgaand inzicht in de strategieën en technieken die nodig zijn voor effectieve achtervolgingen en intercepties. Onderwerpen zoals risicobeoordeling, juridische kaders en tactische benaderingen worden uitgebreid behandeld. De focus van de opstelling van een interceptiedispositief staat centraal in deze opleiding.
Deze opleiding maakt integraal deel uit van volgende opleidingsdossiers:
- EDA7323 Achtervolgen en intercepteren 4 uur theorie.
- EDA7445 Achtervolgen en intercepteren 4 uur praktijk.
NAZORG - Na de opleiding kan de deelnemer een lokaal op te maken interceptie roadbook met hotspots voorleggen aan onze deskundigen tot eventuele bijsturing en optimalisatie.
Inhoud
- Het belang van een goede zithouding en stuurmanipulatie;
- Het belang van een goede kijktechniek;
- Betekenis van de begrippen ‘onder- en overstuur’.
- Het belang van een goede remtechniek;
- Remafstanden in combinatie met verschillende snelheden inschatten;
- Een noodstop uitvoeren rekening houdend met een veilige volgafstand;
Interceptiedispositieven opbouwen in functie van de plaatsgesteldheid en weg.
Leerdoelstellingen
Je kent een goede zithouding en stuurmanipulatie.
Je kent het belang van een goede kijktechniek.
Je onderscheidt de begrippen ‘onder- en overstuur’.
Je kent het belang van een goede remtechniek.
Je schat in de praktijk verschillende snelheden in.
Je gaat in de praktijk snel en efficiënt over tot intercepteren van voertuigen door middel
van het opbouwen van een correct interceptiedispositief.
Doelgroep
Je maakt deel uit van het operationeel kader van de geïntegreerde politie.
Deelnamevoorwaarden
- De cursist dient aangeduid te zijn door het diensthoofd van zijn of haar eenheid.
- De cursist dient reeds vooraf de theoretische opleiding gevolgd te hebben vervat in EDA 7323 'achtervolgen en intercepteren' (BASIC 4u). Dit behoort tot het opleidingstraject.
- Goede kennis van de WPA vereist.
- Actueel in orde zijn met GPI 48 (operationeel lid).
Lesmethode en werkvormen
Onze docenten passen de regels van het volwassenonderwijs toe.
Doceren, onderwijsleergesprek, demonstratie, afgewisseld met praktijkoefening en veel ruimte tot interactie.
Beoordelingswijze
De deelnemers worden begeleid in hun leerproces. Er wordt tijdens de opleiding nagegaan of de lerenden de doelstellingen bereiken – zonder het toekennen van punten/waarden.